Etusivulle

 
Kleinbus
Transit
 
Hiace
Hiace
 
Tornikotkien historia

| Perustaminen | Tornikotkamerkin historiaa |
| Lippukunnan veneet | Lippukunnan autot |

 

Volks-Wagen Kleinbus

Lippukunta hankki ensimmäisen autonsa vuonna 1962: Kleinbussin vuosimallia 1959. Auto oli yhdeksän hengen ”pikkubussi”, jolla pystyttiin hyvin kuljettamaan esimerkiksi vartiollinen porukkaa retkelle. Ensimmäinen matka Kleinbussilla tehtiin lappiin vuonna 1962 ja matkan aikana kokeiltiin auton toimivuus käytännössä. Varsinainen tulikoe oli seuraavan vuoden pitkä Euroopan ”tournee”, jolloin käytiin myös Kreikan Jamboreella. Auto oli lippukunnan käytössä aina vuoteen 1969 asti ja se palveli lippukuntaa loistavasti mm. leirien huoltoajoneuvona.

Ford Transit

Seuraavaksi lippukunnalle hankittiin Ford Transit -merkkinen pakettiauto. Auto oli kuitenkin siitä erikoinen pakettiautoksi, että sillä sai kuljettaa myös pikkubussin sallimat yhdeksän henkeä. Pakettiauton takaosaan oli rakennettu laskevat puiset ”klaffipenkit”, joissa matkustaminen tavaroiden seassa oli enemmän tai vähemmän mukavaa.

Autosta vastasi lippukunnan Önssiryhmä, joilta autoa sai tilata erilaisiin lippukunnan juttuihin. Vertaansa vailla auto oli lippukuntien leirihuolloissa. Vaikka auto oli vuoden 1969 mallia, se myytiin vasta vuoden 1984 syksyllä.

Volks-Wagen Transporter

Koska lippukunta oli kokenut pakettiauton erittäin käytännölliseksi autoksi omaa käyttöä ajatellen, nimenomaan leiri- ja retkihuoltoa ajatellen, koki johtajisto, että oma auto pitää lippukunnalla olla. Jälleen alkoi hurja rahankeruu uuden auton hankintaa varten. Yhtenä vaihtoehtona oli tuolloin myös seurakunnilta vaihtoon menevä Chervolet Van, mutta se koettiin kuitenkin liian kalliiksi vaihtoehdoksi esimerkiksi huoltoja ajatellen. Niinpä viimein vuonna 1985 päädyttiin VW-Transporteriin. Auto oli vuosimallia 1980 ja hankintahinta 17 000 markkaa. Transporteria käytettiin ahkerasti paitsi oman lippukunnan ajoissa myös sisarlippukuntien apuna. Tätä autoa alettiin myös ensimmäisenä lippukunnan autona vuokraamaan ulkopuolisille käyttäjille omalla kuljettajalla. Käyttäjinä oli muun muassa partiopiirit, Suomen Partiolaiset ja yksityiset henkilöt. Vuokraustoiminnalla pystyttiin kattamaan auton kulut, ja näin ollen lippukunnalle auton käyttö oli ”ilmaista”. Auto ajettiin katolleen talvileirillä Rymättylässä vuonna 1989, ja romuttui käyttökelvottomaksi. Auto lunastettiin ja lippukunta sai siitä korvauksena 10 000 markkaa.

Toyota Hiace

Kaksi vuotta lippukunta oli ilman omaa autoa keräten varoja jälleen uuden auton hankkimiseksi ja lopulta vuonna 1991, osti lippukunta itselleen autokauppa Autokiilasta vuosimallia 1989 olevan Toyota Hiace –merkkisen paettiauton 32 000:lla markalla. Pakettiauto oli jo aikaisemmin ollut tärkeä osa lippukunnan retki- ja leiritoimintaa ja sellaisena se myös pysyi myös Hiacen aikana. Sitä käytettiin jatkuvasti lippukunnan huoltojuhtana, jossa sen maksimaalinen tavarankuljetuskapasiteetti pääsi oikeuksiinsa. Monta kertaa lähes koko Tornikotkien varasto (Tornikotkien varastossa olevan tavaran määrä on varmasti tuttu monelle partiolaiselle Partiopiirissämme) sullottiin Hiacen ”ahterista” sisään ilman sen suurempia vaikeuksia ja lopuksi vielä pari lippukunnan kanoottia kyytipojaksi auton katolle eikä auto ollut moksiskaan. Lippukunnan sisällä tuo ”Punainen Paholainen” niitti mainetta ja muodostui melkeinpä legendaksi. Sellaista lippukunnan kesäleiriä, talvileiriä, riihitystä yms. leiriä ei ollutkaan missä Hiace ei olisi ollut mukana täynnä tavaraa painorajat paukkuen.

Hiace oli lippukunnan toiminnan lisäksi ollut monesti myös muiden lippukuntien ja isompien leirien kantojuhtana. Viimeisimpinä isoina uurastuksina Hiace toimi vuonna 2004 Tarus Finjamboreen Justeeri alaleirin huoltoautona, josta sille kertyikin yli 1500 km ja paljon off-road kokemusta, sekä vuonna 2005 Varsinais-Suomen partiopiirin talvileirillä, Parravaha alaleirin huoltoyksikkönä. Näissäkin tapahtumissa, muista puhumattakaan, moni partiolainen oppi tuntemaan tuon lempeän punaisen körilään, joka painavan kaasujalan omaavilla kuskeillaan kiiti eteenpäin takapää heiluen, oli taakkana sitä taikka tätä.

2010-luvun lopulla pakettiauton iän ollessa kuitenkin jo lähes kaksikymmentä vuotta, heräsi pakostakin Tornikotkien johtajiston mieleen, että milloin tuostakin jo pohja putoaa. Auto oli näet vuosien saatossa kerännyt sinne sun tänne ruostetta, reikiä oli ilmestynyt auton pohjaan, rattivaihde rutisi, akselit natisi eikä renkaissa oikein pysynyt ilma. Tästä syystä auton huoltokustannukset olivat nousseet niin huimiksi, että auton vuokraamistulot eivät enää riittäneet niitä kustantamaan. Täten lippukunnan johtajisto päätti, että lippukunnan pitkään toiminnassa ollut pakettiauto myydään ja tilalle ostetaan kuomullinen peräkärry. Toyota Hiace myytiin 1 850:lla eurolla vuonna 2010.

                           
Etusivulle Yhteystiedot Tapahtumakalenteri Etusivulle